اهمیت افغانستان برای امریکا

پاکستان در میا ن کشو ر ها ی اسلامی نخستین کشور است،به تسیسا ت هسته یی دست یا فت ، اما دست یا بی به تسیسات هسته ییروحیه اعتماد به نفس پا کستا ن را به دلا یل بسیار تقو یت نکرد . با و جود بی رغبتی و تما یل اشکا ر امر یکا هر اقدا م را که مقدور بود امر یکه در داخل پا کستا ن انجا م داد .مانند حمله به محل مسکو نی اسا مه و بمبارد ما ن مکرر مراکزترو یرزم در داخل جغرا فیا ی پا کستا ن .
اما پا کستا ن فقط به ...
وا کنش ها ی لفظی مبا در ت کرد ه و عملن کو چکتر ین اقدا می در چهت حفظ ابرو ی بر باد رفته خود نکرد . زیرا حما یت امر یکا برا ی حا ل و فردا ی پا کستا ن وا جد ا همیت و یژه بود . در افغا نستا ن بر خی سیا ست گزا را ن به این با ور اند که امر یکا به دلا یل داشتن اهدا ف اسراتیژیک در اسیا ی میا نه ،روسیه و جین مجبو ر است از جعرافیا افغا نستا ن منحیث مو ضع سر پل استفا ده کند . اگر ما رو یداد ها ی دنیا را با دید ژرف تر در خا و ر میا نه بررسی کنیم سالیا نه غرب به ویژه امر یکا هزارا ن ملیارد دالر از مد رک استخرا ج نفت و عرضه سا یر کا لا ی صا دراتی اش از انجا سود میبرد در صو رتیکه در افغا نستا ن سالیانه تنها بیست وشش ملیارد دالر در عر صه تجهیز ،تمو یل و آمو زش نیرو ها ی افغا ن مصرف میکند . نا گفته پیدا است که چهل ملیو ن انسا ن در امر یکا زیر خط فقر بسا ط معا ش و زند گی داشته و این فرا یند در حا ل کسب ابعا د جدید در امر یکا ست.
در صو رتیکه اپید می مز من"مشکل تا مین امنیت افغا نستا ن "د رکو تا ه مد ت نتوا ند مسکن مو ثر پیدا کند غرب و امر یکا به جز رو ند عقب گرد از افغا نستا ن چه گزینه یی را اتخا ذ خواهند کرد .؟ جضور و تداوم جنگ فرسا یشی یا طرح بهانه برا ی خرو ج؟. دو کتو رین ساسی امر یکا به این با ور اند که در صو رت حضور زمان گیر نیرو ها ینا تو این چنگ فر سایشی هزینه بسیا ر میخواهد . هز ینه که بها ی ان ویرا نی تو رم و انفلاسیون شدید در امر یکا با شد ، بهتر آن است عطای این مو ضع سر پل را به لقا یش ببخنشند و ابرو مندا نه معر که را برا ی سر دمدا را ن بی هد ف و بی تعر یف از شرا یط بگزارند.

 

لحن شر ین لحنی است که محتوا ی مثبت داشته با شد ؛ لحن اگر آرا م با شد و لی مفهمو م و محتوا ی که  نتوا ند برا ی مخا طب با ر معنا ی مثبت را انتقا ل دهد لحن نیست بل که لفا ظی و عوا م فر یبی است

مشکلات ما

فقر فر هنگی ؛تداو م استبداد ؛ندا شتن قرآ ٔت از حقو ق شهرو ندی ؛تسلط فرهنگ عشیریی؛اختلا فا ت قومی ؛مذهبی ومدا خله آشکار و پنهان ابر قدرتها در یک قرن اخیر وکشور ها ی همسا یه نخستین مو لفّه اند که سبب شکلگیر ی قدرت ملی شد ه اند . تا زما نیکه ما صا حب قد رت ملی بنا شیم استبداد ما لک سر نو شت ماست .

و طرح واژه ها ی دمو کرا سی ؛آزاد ی بیا ن و حقوق شهرو ند ی در هیچ زمینّه یی کار برد عملی ندارند . و حتا برا ی اکثر مرد م فا قد بار معنا ی اند.

حسین در جستجو ی دو گونه آب  بود

مشاهده در قالب PDF

حسین بیشتر از آب تشنه ی لبیک بود.افسوس که به جای افکارش، زخم های تنش را نشانمان دادند و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند. <دکتر علی شریعتی>

اما من فکر میکنم حسین در جستجو ی دو گو نه آب بود ؛ اگر آب بیرنگ و بو ذایقه را برای تشنگان کربلا میخواست آب که در ما هیت آن ابرو ؛تقوا وطها رت بود میخوا ست آنرا برای من و ما تفویض کند تا ذات پا ک ما و من در گندآ ب گمرا هی غر یق نشود و من ما خسر الدنیا والا خرةشمرد ه نشو یم.

بلی !

هر چند مد تها ست حرفه گزار ش نو یسی را برا ی همکا را نم تفو یض کرد ه و گا ه نا گاه به نوشتن رویداد ها ی مبا در ت میکنم که د روا قع همه برا ی دل مشغو لی اند تا زمان به صو رت هد رمصر ف  و دگر هیچ.

اما تجلیل از رو ز عا شورا در وزا رت اطلا عا ت فر هنگ و ارایه چند دید متفا و ت که عصا ر ه قرآت اقا ی داکتر رهین وزیر اطلا عات و فر هنگ ؛ داکتر نیا ز ی و ریس بنیاد حسینیه  از عا شورا بود مرا وا دا شت تا در روز عا شورا در شهر بگردم و با عنیت رویکرد و تلقی مرد م از بر گزا ری عا شورا از نو بخوا نم .

فر هنگ عا شورا از هر زا ویه که حلا جی شود تبین و تصو یر ان بد ون شک به معنا ی احترا م به اراده ؛نفر ت از انا نیت وگستر ش عدا لت ا جتما عی مفهو م دارد . اما به هر غا یه و انگیزه یی که بو د ه در فرا یند تا ریخ این فر هنگ تا حد ی از بستر طبعی خود عدو ل نمو ده و رنگ و زنگ سیا سی کسب کرد ه است .

 این رنگ و زنگ سیا سی مو جب ان شد ه تا بر چسب ها ی با پندا ر ها ی کج بر جنب و جنا ح این رو یداد بخیه کنند و این رو یداد با همه عظمت و تقد س خود رنگ و زنگ متفا وت بگیرد.

سینه زنی ؛ خو نریزی ها و نوحه گری ها ی گو ش خرا ش در گذ شته نا شی از این رنگ و زنگ بو د ه است .

اما تا انجا که امسا ل من نحوه بر گزا ری از این رو یداد را در وزا رت اطلا عا ت فر هنگ ؛مسجد خا تم النبین ؛تکیه خا نه چندا ول مسجد فاطمة <ز>دید م رنگ و پیرا یه عر فانی و متفا وت با سالها ی دگر داشت .

در شهر در جایگا ه ها  ی منا سب غر فه ها ی ویژه جهت ارایه اب و نو شا به و شیر برای مرد م تدارک شد ه بو د .از ازدحام ترا فیک و سینه زنی در چها ر سو قها خبر ی نبو د و حتا از بلند گویها ی مسا جد و منابر اوا ی تند و لحنها ی .. . به بیرو ن را ه نکشیده بود .

در داخل تکا یا مسا جد و سا یر محلا ت معین این رو ز فقط پیا مش را به کسی داد که خوا هان پیرو ی از را ه حسین بود وبس.

 

در س دوم

امروز پنجه دقیقه فکر کنید که برا ی ایند ه کدا م کا رها در او لو یت قرار دارند

برای اجرای کا رها ی مهم بر نا مه اجرا یی بسا زید

چها ر روز متوا تر و هر روز ده دقیقه پیرا مون یا فتن راه حل برا ی عملی کرد ن اهداف مهم فکر کنید .

بزرگترین هد فی که تا یکسا ل ایند ه زند گی شما را دگر گو ن میکند ان را مشخص سا زید

برا ی مد ت ده دقیقه راه ها ی دستیا بی به این هد ف متعا لی بررسی کنید

پیشنهاد

پر و رش ذهن

اگر میخوا هید ذهن فعا ل مثبت نگر و  خلا ق دا شته با شید به چند پیشنا د اتی تو جه فر ما ید

یک =کنا ر گذا شتن دید ه منفی و تلقین دید شا د شخصیت شما را دگر گو ن میکند

دو = در دنیا ی امرو ز بیشتر ین زما ن زند گی ما در برا بر ما نیتور کمپو تر مصر ف میشود کو شش کنید در فا یل  دو سیه ها ی کمپیو تر  اطلا عا ت مفید ذخیره شو د . تا ورودی و خرو جی ما بدا خل دو سیه ها معنا بخش با شد .

سوم =توا نا ی گفتگو ی معنا بخش با خو د را در خو د ایجا د کنید .خود را انتقا د  خود را تشو یق و به خو دفن  تمر کز را تلقین بدهید .

سوم= به قو ل برا یا تریسی تنا سب ذهنی ما نند تنا سب اندا م است هما نطو ریکه تنا سب اندا م شما با

مما رست و و رزش منظم میشو د ذهن خو د را  به ر استگو ی را ست اند یشی و بینش ها ی متکی به عقلا نیت هدا یت بد هید .

چها رم= با کسا نیکه در محیط کا ر زند گی میکنید توانا ی تعا مل اعتماد جو شش و مثبت اند یشی را هر وز تلقین  تکرار و تمرین کنید.

پنجم = در مصر ف غدا ها ملتفت با شید به قو ل ابن سینا غذا خو ب شا دابی  نشا ط و ارامش ما  را  مضا عف میسا زد اگر اقتصاد شما خوب نیست در کشو ر ما سبزی  سیب کدو زرد ک نخود ولوبیا

 فروا ن است مصرف موا د را که گفتم سر شار از کا لو ری اند .

امرو ز فقط پنج پیشنها د داشتم و فردا پنج پیشنها د دگر را خواهم گفت تا فردا بدرود

دو ستی

اگر حد و د ثغو ر جغرا فیا ی دو ستی بر مبنا ی هد ف  و انگیزه خا صی تعر یف نشو د  پیو نددو ستی بی معنا نا پا یدار و بی هد ف است .

پیش از تا مین روا بط دو ستا نه باید هد ف حد ود و ثغور دوستی تعر یف شود . اگر در پیو ند دو ستی ما نتوا نیم معنا و هد فی را تعریف کنیم اینو ع

دو ستی نا پا یدار زو د گذر و فصلی بو د و درشکلگیر ی ان عنا صر ذو ق  عا طفه  نقش داشته اند .

راز مو فقیت

راز مو فقیت

کلید او ل

درمو رد صحت تان تو جه کنید  ورزش و کار فزیکی ساد ه تر ین راه برای حفظ سلا مت است.

شغل را که ما مو ر انجا م ان هستید بر ان مسلط شو ید

و روابط  خو د را با محیط پیرامون کا ر تان بهبو د بخشید.

درد که مداوا دارد

 
بد خشا نیها در صد سا ل ا خیر هیچ گا هی تجر به وفا ق، همد لی و توا نا ی جوشش را با هم نیا فته اند . انها ی که شعا ر وفا ق و اتحا د را ضجه میزنند در وا قع خود شا ن با نیا ن افترا ق اند .
در چهل سا ل که من در این خطه حضور فز یکی و شنا خت عینی از مرد م ،رو شنفکرا ن و سا یر جر یا نها دارم مسبب همه مشکلا ت موجود رو شنفکر و شبه روشنفکروجر یا نها ی سیا سی در بد خشا ن بو د ه...
است .
در زما ن تجا وز اتحا د شو روی که میبا یست به انگیزه تسلط اشغا ل و فقر با هم متحد با شیم ما به شد ت مو لفه تشدد و پرا کند ه گی را تجر به کردیم . حضو ر نیرو مند حز ب اسلا می ، جمعیت، وابستگا ن جریا نها ی چپ و سا زما ن سازا ،نه تنها در جهت ا یجا د وفا ق برا ی مردم مو ثر بو دند بلکه در تا ریخ مو جو د یت بد خشا ن مشکلا ت به نرد با نها ی رسید ودر نتیجه هزا را ن جوا ن بد خشا ن قر با ن اهدا ف شد که پیا مد ش هزا ران بیو ه و یتیم در بد خشا ن بود .
با و جود آ نکه 12 سال از ایجا د جو جدید در کشور می گزرد ، متا سفا نه تا اکنون مظا هر و فا ق و اتحا د در بد خشا ن کو چکتر ین رو ز نه یی را برا ی حضور خو د نیا فته و تا اکنون هستند بزرگا نی که برا ی تحکیم منا فع خود در جهت گمرا ه کرد ن مرد م پیشتا ز اند .
تکلیف و التزا م جوا نا ن :
اگر پیرا مون انگیزه وا بستگی نسل دیرو ز به فلا ن ایزم و ایدیو لوژی مکث کا ر شنا سا نه شود بعید به نظر می آید ده تن بتا سی از برداشت اگا ها نه به هرم جر یا نیی چسپید ه با شند .
در سبک وا بستگی ما به نها د ها ی سیا سی مو لفه فقر ، عقد ه ها ی کور ،قرا بت ها ی قو می ،نبو د تعر یف از شرا یط اجتما عی به شد ت اثر گزا ر ی دا شت .
به شمو ل استا د ربا نی شهید ،فقید محمد طا هر بد خشی ،زند ه یا د با عث و حتا منصور ها شمی هیچکدا م بر مبنا ی نیاز سنجی از سطح منا سبا ت سیا سی جا معه محور ها ی سیا سی را ایجاد نکرد ه اند .
اینکه بعد ها در درو ن سا زما نها با در ک بردا شت از مشی جریا ن پا سدار منا فع جر یا ن ها شدند بحثی است که در این نبشته جا ی مداقه ندارد .
اما در نتیجه انچه را که ما در سی و سه سا ل گذ شته تجر به کرد یم نفوذو حضور مولفه افترا ق در میا ن روشنفکرا ن ،شبه رو شنفکرا ن و حتا رو ستا نشینا ن بد خشا ن است .
نسل جد ید بد خشا ن با و جود مشکلا ت که دارد در تفکیک ، شنا خت و حلا جی رویدادها با کنش مسوو لا نه تر
توا نا ی پژوهش و کنکا ش در حو ل حو ش رویداد ها را دارد . نسل جوا ن بد خشا ن در جهت تعر یف از منا سبا ت
کنو نی جا معه ما با دنیا با سبک طراز تر و بکر تر میتوا ند به عمق رویداد ها نقب بزند و نسل جوا ن به دلیل انکه شم افترا ق را شنیده و در عمل ندید ه میتواند با انعطاف پذیر ی با رویداد ها بر خورد کند .و نسل جوا ن انر ژ ی جوانتر دارد میتوا ند با خلا قیت بر سر دعوا ها ی گزشته خط صلیب بکشد و بدخشا ن و ایند ه ها را از شر ش نجا ت دهد .
ما موریت نسل که پیا مبر افترا قست :
نسل که پیا مبر افتراقست خا ضعانه بپذیرد که مر تکب شکست ، افت و خیز ها ی فراوا ن شد ه اگر به سبک گذشته به ما مور یت خود ادامه دهد مکر ر مرتکب خطا میشود .
تفو یض مسو و لیت به نسل که دنیا ، رویداد ها و ارزشها را به نر خ رو ز میشنا سد مبر م تر ین ما موریت آن است ، اگر د راین راستا دست بکا ر نشود و عوا طف مر د م را به ملعبه بگیر د مسوو لیت ها ی فردا به دو ش او خواهد بود .
نحو ه ما مور یت ، مد یر یت زند گی وسیا ست با سیا ق مسبو ق کا ر یست که نه کمک به مرد م میکند و نه به روشنفکر امرو ز ، اگر نحو ه مد یر یتها ی گذ شته با دقت برر سی کنیم خطا اندر خطا مکرر کرد ه ایم .
لهذا تشر یک مسا عی میا ن نسل دیرو ز و امرو ز یکی از او لو یتها ی ست که میتوا ند درراستا ی کسب ا هدافما ن ما را همکا ر ی کند .
نتیجه گیر ی و پیشنها د :
در بد خشا ن چها ر طیف در سی و سه سا ل گذشته رقیب ورفیق بو ده اند این رفقا و رقبا در میا ن هم مکر ر به نفع تحکیم منا فع گرو هی جنگید ه و در نها یت هیچکدا م فا تح میدا ن نبود ه اند . حضور خا نم نیلو فر ابراهیمی خانم کوفی ، شا ه عبد الا حد ، اقا ی پدرا م با گرایش ها ی چپی و اقا ی مجددی ،پیما ن ،سودا و سا رنوا ن صا حب به این معنا است که چپ و را ست در بد خشا ن جایگا ه مرد می دارد و این همه بد خشا نی اند .
با در نظردا شت همین پارادوکس، خلقی که دستش به خون کسی آلو د ن نیست در میا ن مر د م بد خشا ن جایگا ه دارد ، ستمی که با پا ی عواطف و احسا س شتابنا ک مسلح نیست میتوا ند مد عی با شد که د رمیا ن مرد م جایگا ه دارم و حساب جمیعت و حزب هم رو شن است که هر کد ام با حمایتی متفا و تی مرد می در بد خشا ن پایگا ه مرد می دارند .
لهذا د رشرا یط کنونی تشدید پرو سه اتحاد میا ن این اهرا م کا ریست کمی ریسک دار و لی ممکن .و اگر دید گاه ها ی غضب آلود و عا طفی خود را یکسو گزا ریم میتوا نیم مسا عد تر ین بستر وفاق را برا ی نسل نو تدارک و بد خشا ن را از شر مصا یب موجود نجا ت دهیم . با تفو یض مسوو لیت برا ی نسل نو مهمترین ما مو ریت و مسوو لیت تا ریخی را انجا م دهیم.